DPP chystá zásadní změny: Co cestující v Praze čeká od března

Dpp Změny

Nové jízdní tarify a ceny jízdenek

Od letošního roku dochází k významným změnám v tarifní struktuře pražské městské hromadné dopravy. Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí nový systém jízdného, který reaguje na současné potřeby cestujících a ekonomickou situaci. Základní jednotlivé jízdné se nově upravuje na 40 Kč za 30minutovou jízdenku a 50 Kč za 90minutový časový kupon. Pro pravidelné cestující přináší systém výhodnější varianty dlouhodobých časových kuponů, kdy roční kupón vychází cenově nejpříznivěji.

Studenti a senioři mohou i nadále využívat zvýhodněné jízdné, které nyní činí 50 % z plné ceny. Důležitou novinkou je zavedení flexibilního předplatného, které umožňuje cestujícím vybrat si přesně takové časové období, jaké potřebují. Tato možnost je dostupná prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka, kde si cestující mohou zakoupit jízdenky od jednoho dne až po roční kupon.

Dopravní podnik také rozšiřuje možnosti platby jízdného. Vedle klasických papírových jízdenek a časových kuponů je nyní možné využít bezkontaktní platební karty přímo v dopravních prostředcích, QR kódy na zastávkách nebo mobilní aplikaci. Systém automaticky vybere pro cestujícího nejvýhodnější variantu jízdného podle počtu a délky jeho jízd během dne.

Pro turisty a příležitostné návštěvníky Prahy jsou k dispozici speciální turistické jízdenky s platností 24, 48 nebo 72 hodin. Tyto jízdenky zahrnují nejen městskou hromadnou dopravu, ale také vstup do vybraných turistických atrakcí a muzeí. Cena těchto jízdenek se pohybuje od 200 do 500 Kč v závislosti na délce platnosti.

Významnou změnou prošel také systém přepravy jízdních kol a objemných zavazadel. Nově je možné přepravovat kolo zdarma v metru mimo špičku a ve vybraných tramvajových linkách. Toto opatření má podpořit kombinovanou dopravu a ekologický způsob přepravy po městě.

Dopravní podnik také zavádí bonusový program pro pravidelné cestující. Za každou jízdu s časovým kuponem získávají body, které mohou později vyměnit za různé benefity, jako jsou vstupenky do muzeí, slevy na kulturní akce nebo dodatečné dny platnosti časového kuponu zdarma. Tento systém má motivovat k častějšímu využívání městské hromadné dopravy namísto individuální automobilové dopravy.

Pro rodiny s dětmi přichází dopravní podnik s novým tarifem Rodinná jízdenka, která umožňuje cestovat až dvěma dospělým a třem dětem do 15 let za zvýhodněnou cenu. Tato jízdenka je platná o víkendech a svátcích a její cena činí 190 Kč na celý den. Součástí nového tarifu je také možnost bezplatné přepravy dětí do 6 let věku bez nutnosti prokazování věku dítěte.

Modernizace vozového parku metra a tramvají

Dopravní podnik hlavního města Prahy v posledních letech výrazně pokračuje v modernizaci svého vozového parku, především v oblasti metra a tramvajové dopravy. Významným krokem je postupná náhrada starších vozů metra typu 81-71, které sloužily na linkách A a B již od osmdesátých let. Tyto vozy jsou nahrazovány moderními soupravami typu Metro 2015 od výrobce Škoda Transportation, které nabízejí cestujícím výrazně vyšší komfort, včetně klimatizace a pokročilých informačních systémů.

V oblasti tramvajové dopravy dochází k systematické obnově vozového parku, přičemž DPP klade důraz na nízkopodlažní vozidla. Do provozu jsou postupně zařazovány moderní tramvaje typu Škoda ForCity Alpha, známé také jako 15T. Tyto tramvaje představují významný kvalitativní skok v porovnání se staršími typy, nabízejí bezbariérový přístup, klimatizaci a moderní prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Do roku 2025 plánuje DPP získat dalších 45 nových tramvají, které nahradí nejstarší vozy typu T3.

Modernizace se týká i technického zázemí, kdy dochází k rekonstrukcím dep a vozoven. Významnou investicí je modernizace depa Hostivař, které slouží jako hlavní servisní základna pro údržbu souprav metra. V rámci této modernizace jsou instalovány nové diagnostické systémy a zařízení pro efektivnější údržbu vozidel.

DPP také investuje do ekologických technologií. V rámci modernizace vozového parku je kladen důraz na snižování energetické náročnosti provozu a využívání rekuperace brzdné energie. Nové vozy metra i tramvají jsou vybaveny systémy pro rekuperaci, což přináší významné úspory v spotřebě elektrické energie.

Součástí modernizace je i implementace nových bezpečnostních prvků. Všechna nová vozidla jsou vybavena kamerovým systémem, který zvyšuje bezpečnost cestujících a usnadňuje řešení případných mimořádných událostí. Modernizované vozy disponují také vylepšeným systémem automatického zastavování a zabezpečovacím zařízením.

V rámci zlepšování služeb pro cestující jsou nové vozy vybaveny LCD obrazovkami s informacemi o trase a následujících zastávkách, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a modernějším osvětlením. Důraz je kladen také na snížení hlučnosti vozidel, což přispívá ke zvýšení komfortu jak pro cestující, tak pro obyvatele v okolí tratí.

Dopravní podnik také připravuje testování nových technologií, včetně možnosti automatického provozu některých úseků metra. Tyto inovace by měly v budoucnu přispět k ještě vyšší efektivitě a bezpečnosti provozu pražské hromadné dopravy. Modernizace vozového parku je dlouhodobým procesem, který významně přispívá ke zkvalitnění služeb městské hromadné dopravy v Praze a zvyšování spokojenosti cestujících.

Rozšíření tras metra D do Písnice

V současné době probíhá významná etapa výstavby pražského metra D, která má za cíl propojit centrum města s jižní částí Prahy až do Písnice. Tento ambiciózní projekt Dopravního podniku hlavního města Prahy představuje jednu z největších investic do městské infrastruktury v posledních desetiletích. Trasa D bude v první fázi spojovat stanice Pankrác a Depo Písnice, přičemž celková délka této části dosáhne přibližně 10,6 kilometru.

Změny v DPP 2023 Před změnou Po změně
Základní jízdné MHD (30 min) 30 Kč 40 Kč
Měsíční kupon 550 Kč 720 Kč
Roční kupon 3650 Kč 3650 Kč
SMS jízdenka (30 min) 31 Kč 40 Kč

Rozšíření do Písnice je klíčovou součástí celého projektu, která významně ulehčí dopravní situaci v jižní části metropole. Obyvatelé této oblasti dlouhodobě čelí komplikované dopravní dostupnosti, zejména v ranních a odpoledních špičkách. Nová trasa metra nabídne rychlé a pohodlné spojení s centrem města, přičemž se očekává, že denně přepraví až 130 000 cestujících.

Dopravní podnik Praha plánuje v této oblasti vybudovat několik důležitých stanic, včetně zastávek Libuš, Písnice a Depo Písnice. Stanice Depo Písnice bude sloužit jako významný přestupní uzel pro obyvatele přilehlých oblastí a také pro cestující přijíždějící z jihu Středočeského kraje. V blízkosti této konečné stanice vznikne rozsáhlé parkoviště P+R, které umožní komfortní přestup z automobilové dopravy na metro.

Výstavba úseku do Písnice přináší řadu technických výzev. Dopravní podnik musel pečlivě zvážit geologické podmínky v dané oblasti a přizpůsobit jim technologii výstavby. Významnou část trasy tvoří ražené tunely, které budou realizovány pomocí nejmodernějších tunelovacích metod. Projekt zahrnuje také výstavbu několika ventilačních šachet a dalších technických objektů nezbytných pro bezpečný provoz metra.

Z hlediska financování představuje rozšíření trasy D do Písnice významnou investici. Celkové náklady jsou odhadovány na několik desítek miliard korun, přičemž část prostředků bude čerpána z evropských fondů. Dopravní podnik Praha ve spolupráci s městem intenzivně pracuje na zajištění potřebného financování a optimalizaci nákladů při zachování vysoké kvality provedení.

Projekt má také významný environmentální rozměr. Očekává se, že zprovoznění metra D povede k výraznému snížení automobilové dopravy v dotčených oblastech, což přispěje ke zlepšení kvality ovzduší a snížení hlukové zátěže. V okolí nových stanic jsou plánovány rozsáhlé úpravy veřejného prostoru, včetně výsadby zeleně a vytvoření příjemných prostranství pro místní obyvatele.

Harmonogram výstavby počítá s postupným zprovozňováním jednotlivých úseků. První cestující by se měli projet novým metrem v roce 2029, přičemž kompletní dokončení trasy až do Písnice je plánováno na následující roky. Dopravní podnik Praha průběžně informuje veřejnost o postupu prací a případných změnách v harmonogramu prostřednictvím informačních kampaní a pravidelných tiskových zpráv.

Bezkontaktní platby ve všech vozech MHD

Dopravní podnik hlavního města Prahy učinil významný krok směrem k modernizaci platebních metod v městské hromadné dopravě. Od 1. července 2024 budou všechny vozy pražské MHD vybaveny bezkontaktními platebními terminály, což představuje zásadní změnu v způsobu odbavování cestujících. Tato inovace se týká kompletní flotily vozidel, včetně autobusů, tramvají i vozů metra.

Cestující budou mít možnost platit jízdné přímo ve voze pomocí platební karty, chytrého telefonu nebo hodinek s funkcí NFC. Nový systém významně usnadní život především příležitostným cestujícím a turistům, kteří si již nebudou muset předem zajišťovat papírové jízdenky nebo hledat prodejní místa. Terminály budou umístěny u všech dveří vozidel, což zajistí rychlé a pohodlné odbavení i ve špičkových hodinách.

Dopravní podnik investoval do této modernizace více než 150 milionů korun, přičemž značná část nákladů byla pokryta z evropských fondů. Součástí projektu je také implementace nového back-end systému, který zajistí bezpečné zpracování všech transakcí a jejich okamžité párování s jízdními doklady. Systém bude automaticky vypočítávat nejvýhodnější variantu jízdného pro cestující, podobně jako je tomu již nyní u PID Lítačky.

V rámci příprav na tuto změnu proběhlo rozsáhlé testování ve vybraných linkách MHD, které prokázalo vysokou spolehlivost systému i v náročných provozních podmínkách. Dopravní podnik také zajistil školení svých zaměstnanců, především řidičů a revizorů, kteří budou muset být schopni řešit případné technické problémy a poskytovat cestujícím základní informace o novém způsobu platby.

Významnou výhodou nového systému je také jeho integrace s existujícím tarifním systémem PID. Cestující, kteří využívají předplatní kupóny, mohou i nadále používat své Lítačky nebo mobilní aplikace, zatímco příležitostní cestující získají flexibilní možnost platby přímo ve voze. Systém také umožní v budoucnu implementaci dalších moderních funkcí, jako je například automatické započítávání přestupních časů nebo dynamické určování ceny jízdného podle vytíženosti spojů.

Dopravní podnik zároveň připravil rozsáhlou informační kampaň, která má cestující seznámit s novým způsobem platby. Ve vozech budou instalovány informační materiály s podrobnými instrukcemi a na důležitých přestupních uzlech budou k dispozici informační pracovníci, kteří pomohou cestujícím s případnými dotazy. Celý systém by měl být plně funkční do konce roku 2024, přičemž postupné zavádění začne již v létě téhož roku.

Ekologické autobusy s elektrickým pohonem

Dopravní podnik hlavního města Prahy pokračuje v ambiciózním plánu modernizace vozového parku a přechodu na ekologicky šetrnou dopravu. V rámci této strategie dochází k postupnému zavádění elektrobusů do běžného provozu. Tyto moderní vozy představují významný krok k udržitelné městské dopravě a výraznému snížení emisí v pražských ulicích. Aktuálně DPP provozuje několik linek, na kterých jsou nasazeny výhradně elektrické autobusy, přičemž jejich počet se má v následujících letech výrazně navýšit.

Elektrobusy nabízejí oproti konvenčním vozům řadu výhod. Kromě nulových přímých emisí vynikají také tišším provozem, což oceňují zejména obyvatelé hustě obydlených částí města. Současná generace elektrobusů disponuje dojezdem až 400 kilometrů na jedno nabití, což plně postačuje pro celodenní provoz na většině městských linek. Nabíjecí infrastruktura je strategicky rozmístěna v několika vozovnách a na konečných zastávkách, kde mohou vozy během přestávek doplnit energii.

Dopravní podnik investuje nemalé prostředky do výstavby potřebné infrastruktury. V areálech vozoven vznikají nové nabíjecí stanice a specializované servisní zázemí. Technici a řidiči procházejí důkladným školením, aby byli schopni s novou technologií efektivně pracovat. Přechod na elektrickou trakci představuje komplexní proces, který zahrnuje nejen nákup vozidel, ale i změny v organizaci provozu a údržby.

Významným aspektem je také ekonomická stránka provozu. Přestože jsou pořizovací náklady elektrobusů vyšší než u klasických autobusů, dlouhodobě se investice vrací v podobě nižších provozních nákladů. Elektrická energie je výrazně levnější než nafta a údržba elektromotorů je jednodušší než u spalovacích motorů. DPP navíc využívá různé dotační programy a evropské fondy pro spolufinancování nákupu ekologických vozidel.

V rámci pilotního provozu se osvědčily především menší elektrobusy na kratších linkách v centru města. Postupně však dochází k nasazování i větších vozů na vytížených příměstských spojích. Cestující oceňují především komfortní a tichou jízdu, moderní výbavu včetně USB nabíječek a klimatizace. Do roku 2030 plánuje DPP nahradit významnou část své autobusové flotily bezemisními vozidly, což přispěje k lepšímu ovzduší v metropoli a snížení uhlíkové stopy městské dopravy.

Elektrobusy představují budoucnost městské mobility a Praha se díky systematickému přístupu DPP řadí mezi progresivní evropské metropole v oblasti ekologické dopravy. Pravidelné vyhodnocování provozu a zpětná vazba od řidičů i cestujících pomáhají optimalizovat nasazení těchto vozidel a plánovat další rozvoj elektrické autobusové dopravy v hlavním městě.

Rekonstrukce tramvajových tratí v centru Prahy

V souvislosti s rozsáhlou modernizací tramvajové infrastruktury v centru Prahy dochází k významným změnám v dopravě, které ovlivňují každodenní život obyvatel metropole. Dopravní podnik hlavního města Prahy zahájil několik klíčových rekonstrukcí, které mají za cíl zlepšit kvalitu cestování a zvýšit bezpečnost přepravy. Nejvýznamnější stavební práce probíhají na křižovatce Jindřišská - Vodičkova, kde dochází k kompletní výměně kolejového svršku a modernizaci trakčního vedení. Současně s tím se realizuje výměna podloží a instalace nového odvodnění, což má předejít budoucím problémům s podmáčením tratě.

Na Václavském náměstí pokračuje dlouhodobá rekonstrukce tramvajové trati, která zahrnuje nejen obnovu kolejiště, ale také revitalizaci přilehlých prostor včetně chodníků a zastávek. Práce jsou koordinovány s dalšími městskými projekty, aby se minimalizoval dopad na obyvatele a návštěvníky centra. V rámci modernizace jsou instalovány prvky pro snížení hluku a vibrací, včetně speciálních antivibračních rohoží a pryžových bokovnic.

Dopravní podnik zavedl náhradní autobusovou dopravu v dotčených úsecích a upravil trasy několika tramvajových linek. Cestující mohou využívat posílené spoje metra a alternativní tramvajové trasy vedené přes Karlovo náměstí a Národní třídu. Pro lepší orientaci cestujících byly instalovány informační tabule a nasazeni informátoři na klíčové přestupní body.

Rekonstrukce zahrnuje také modernizaci napájecí soustavy a instalaci nových technologií pro řízení dopravy. Součástí prací je výměna zastaralých výhybek za moderní systémy s automatickým vytápěním, které zajistí bezproblémový provoz i v zimních měsících. Dopravní podnik současně modernizuje zastávky, které budou nově bezbariérové a vybavené elektronickými informačními panely.

Práce probíhají v několika etapách, aby se minimalizoval dopad na dopravní situaci v centru města. Celková investice přesahuje 500 milionů korun a je částečně financována z evropských fondů. Modernizace přinese nejen vyšší komfort pro cestující, ale také úsporu provozních nákladů díky použití moderních materiálů a technologií. Součástí projektu je i výsadba nové zeleně a instalace prvků modrozelené infrastruktury, které pomohou zadržovat dešťovou vodu a zlepšovat mikroklima v centru města.

Dopravní podnik pravidelně informuje o postupu prací a případných změnách v dopravě prostřednictvím svých komunikačních kanálů. Pro cestující jsou k dispozici detailní informace o výlukách a náhradních trasách na webových stránkách DPP a v mobilní aplikaci PID Lítačka. Dokončení všech plánovaných rekonstrukcí se předpokládá do konce příštího roku, kdy by mělo dojít k významnému zkvalitnění dopravní obslužnosti v centru Prahy.

Změny v dopravě jsou jako vlny na moři - některé nás posunou vpřed, jiné nás na chvíli zastaví, ale všechny jsou součástí cesty k lepší budoucnosti pražské dopravy

Radmila Procházková

Nový odbavovací systém pro cestující

Dopravní podnik hlavního města Prahy přichází s revoluční změnou v oblasti odbavování cestujících, která významně ovlivní způsob, jakým Pražané i návštěvníci metropole využívají městskou hromadnou dopravu. Nový odbavovací systém, který bude postupně implementován v průběhu následujících měsíců, přinese cestujícím řadu moderních funkcí a především zjednoduší celý proces placení jízdného. Systém bude zahrnovat možnost bezkontaktních plateb přímo ve vozidlech MHD, přičemž cestující budou moci využívat jak platební karty, tak i mobilní telefony s NFC technologií.

Významnou novinkou je zavedení automatického výpočtu nejvýhodnějšího jízdného pro cestující. Systém bude sledovat četnost jízd a automaticky aplikuje nejvýhodnější tarif, což může mnoha pravidelným cestujícím ušetřit značné finanční prostředky. Součástí modernizace je také instalace nových validátorů ve všech vozidlech MHD, které budou vybaveny přehledným dotykovým displejem a intuitivním uživatelským rozhraním.

Dopravní podnik také zavádí novou mobilní aplikaci, která umožní cestujícím nejen nakupovat jízdenky, ale také sledovat aktuální polohu vozidel, plánovat trasy a získávat informace o případných výlukách či mimořádných událostech v reálném čase. Aplikace bude propojena s osobním účtem cestujícího, kde si každý může kontrolovat své jízdní doklady a historii cestování.

Pro turisty a příležitostné cestující je připravena možnost zakoupení speciální turistické karty, která bude obsahovat předplacené jízdné na vybrané časové období a současně nabídne slevy do kulturních institucí a dalších turisticky atraktivních míst v Praze. Důležitou součástí nového systému je také posílení bezpečnosti a ochrana proti zneužití. Každá transakce bude šifrována a systém bude obsahovat pokročilé prvky proti padělání jízdních dokladů.

Dopravní podnik nezapomíná ani na starší generaci cestujících, pro které může být přechod na nové technologie náročnější. Proto budou na vybraných místech k dispozici asistenční služby, které pomohou s orientací v novém systému. Současně bude po přechodnou dobu zachována možnost využívat i stávající způsoby odbavení, aby měli všichni cestující dostatek času na adaptaci.

Modernizace odbavovacího systému představuje investici v řádu stovek milionů korun, která by se měla vrátit nejen v podobě vyššího komfortu pro cestující, ale také v efektivnějším výběru jízdného a snížení nákladů na údržbu zastaralých zařízení. Celý projekt je rozdělen do několika fází, přičemž kompletní dokončení je plánováno v horizontu následujících dvou let. Dopravní podnik také plánuje pravidelné aktualizace systému na základě zpětné vazby od cestujících, aby mohl flexibilně reagovat na jejich potřeby a požadavky.

Změny v organizaci nočních spojů

Dopravní podnik hlavního města Prahy přistoupil k významné reorganizaci systému nočních spojů, která má za cíl zefektivnit přepravu cestujících v nočních hodinách. Tato změna se týká především tras autobusových a tramvajových linek, které byly upraveny tak, aby lépe odpovídaly současným potřebám obyvatel metropole. Nově zavedený systém počítá s pravidelnými intervaly mezi spoji, které budou na hlavních trasách činit 30 minut, zatímco na vytížených linkách bude interval zkrácen na 20 minut.

V rámci optimalizace došlo k přečíslování některých nočních linek, aby byla zajištěna lepší orientace cestujících v systému noční dopravy. Významnou změnou je zavedení garantovaných přestupních bodů, kde na sebe jednotlivé spoje čekají a umožňují tak cestujícím bezproblémový přestup mezi linkami. Mezi hlavní přestupní uzly patří zastávky Lazarská, Strossmayerovo náměstí a Palmovka, kde se pravidelně potkávají noční tramvajové linky.

Dopravní podnik také reagoval na rostoucí poptávku po nočních spojích v okrajových částech Prahy. Byly prodlouženy některé stávající linky a zavedeny nové spoje, které zajišťují spojení mezi centrem města a rychle se rozvíjejícími městskými částmi. Toto rozšíření se týká především oblastí jako jsou Letňany, Černý Most a Zličín, kde vznikla nová bytová výstavba a průmyslové zóny s nepřetržitým provozem.

Součástí změn je také modernizace vozového parku nasazovaného na noční linky. Nové nízkopodlažní vozy nabízejí vyšší komfort cestování a jsou vybaveny moderními informačními systémy, které cestujícím poskytují aktuální informace o trase a následujících zastávkách. V rámci zvýšení bezpečnosti byly všechny noční spoje vybaveny kamerovým systémem a posilněny byly také kontroly revizorů a bezpečnostní služby.

Dopravní podnik zavedl také nový systém informování cestujících o nočních spojích. Na zastávkách byly instalovány přehledné informační tabule s jízdními řády a schématy tras nočních linek. Mobilní aplikace DPP byla rozšířena o speciální sekci věnovanou nočním spojům, kde mohou cestující v reálném čase sledovat polohu vozů a plánovat si cestu s ohledem na garantované přestupy.

Změny v organizaci nočních spojů byly implementovány postupně, aby se minimalizoval dopad na cestující. Dopravní podnik průběžně vyhodnocuje fungování nového systému a na základě zpětné vazby od cestujících provádí drobné úpravy jízdních řádů a tras. Cílem všech těchto změn je vytvoření spolehlivého a efektivního systému noční dopravy, který bude odpovídat moderním standardům městské mobility a potřebám obyvatel Prahy v 21. století.

Modernizace zastávek a informačních systémů

Dopravní podnik hlavního města Prahy v posledních letech výrazně investuje do modernizace zastávkových prostor a informačních systémů v celé síti městské hromadné dopravy. Tento komplexní projekt zahrnuje několik klíčových oblastí, které mají za cíl zvýšit komfort cestujících a zlepšit jejich informovanost během cestování.

V rámci modernizace zastávek dochází k instalaci nových elektronických informačních panelů, které v reálném čase zobrazují aktuální odjezdy spojů, případná zpoždění a mimořádné události v dopravě. Tyto panely jsou vybaveny moderní LED technologií, která zajišťuje dobrou čitelnost i za zhoršených světelných podmínek. Součástí modernizace je také postupná výměna označníků zastávek, které nově obsahují QR kódy pro rychlý přístup k online jízdním řádům a dalším informacím.

Významnou změnou prochází také zastřešení zastávek, kde jsou instalovány nové přístřešky s lepší ochranou proti povětrnostním vlivům. Tyto přístřešky jsou vybaveny integrovaným LED osvětlením a některé z nich disponují také USB porty pro dobíjení mobilních zařízení. V rámci zvýšení bezpečnosti jsou zastávky postupně osazovány kamerovým systémem s přímým napojením na dispečink dopravního podniku.

Modernizace se týká také informačního systému uvnitř vozidel, kde jsou instalovány nové LCD obrazovky poskytující cestujícím aktuální informace o trase, následujících zastávkách a možnostech přestupu. Systém je propojen s centrálním dispečinkem, což umožňuje rychlé předávání informací o mimořádnostech v provozu přímo do vozidel.

Dopravní podnik implementuje také nový hlasový informační systém, který využívá kvalitnější zvukové výstupy a poskytuje jasnější a srozumitelnější hlášení. Tento systém je důležitý zejména pro nevidomé a slabozraké cestující. Ve vybraných uzlových bodech sítě jsou instalovány dotykové informační kiosky, které nabízejí komplexní informace o dopravě včetně možnosti vyhledání spojení a nákupu jízdenek.

V rámci modernizace dochází také k postupné implementaci bezbariérových prvků na zastávkách, včetně speciálních nástupních hran a vodících linií pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Tyto úpravy jsou realizovány v souladu s nejnovějšími standardy přístupnosti veřejné dopravy.

Součástí projektu je také modernizace zázemí pro řidiče na konečných zastávkách, kde jsou budovány nebo rekonstruovány sociální zařízení a odpočinkové místnosti. Tato opatření přispívají ke zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců dopravního podniku a nepřímo tak ovlivňují i kvalitu poskytovaných služeb pro cestující.

Posílení spojů ve špičkách pracovních dnů

V rámci optimalizace městské hromadné dopravy v Praze dochází k významnému posílení spojů během dopravních špiček pracovních dnů. Dopravní podnik hlavního města Prahy reaguje na zvýšenou poptávku cestujících v ranních a odpoledních hodinách, kdy lidé cestují do práce a z práce. Toto opatření se týká především vytížených tramvajových a autobusových linek, které jsou páteřní součástí pražské MHD.

Nejvýraznější změny se projevují na trasách vedoucích z velkých sídlištních celků do centra města, kde dochází ke zkrácení intervalů mezi spoji až na 4 minuty v ranní špičce. Konkrétně se jedná o posílení autobusových linek v oblasti Jižního Města, kde byl zaznamenán dlouhodobý nárůst počtu cestujících. Podobná situace nastává i v případě spojů z Černého Mostu a Letňan.

V tramvajové dopravě dochází k navýšení počtu souprav na nejvytíženějších linkách, zejména na trasách vedoucích přes centrum města. Na některých úsecích jsou nasazovány kapacitnější soupravy nebo spřažené soupravy, které dokáží pojmout větší množství cestujících. Toto řešení se osvědčilo především na linkách 9, 17 a 22, kde byla identifikována nejvyšší vytíženost.

Dopravní podnik také zavádí expresní autobusové linky, které během špičky zajišťují rychlejší spojení mezi důležitými přestupními uzly. Tyto spoje vynechávají méně vytížené zastávky a umožňují tak rychlejší přepravu cestujících na delších trasách. Systém posilových spojů je koordinován s návazností na vlakovou dopravu, především v ranních hodinách, kdy do Prahy přijíždí velké množství cestujících z příměstských oblastí.

Pro zajištění plynulosti provozu jsou na vytížených křižovatkách upravovány signální plány světelné signalizace ve prospěch městské hromadné dopravy. Preference MHD na křižovatkách přispívá k dodržování jízdních řádů a zamezuje zpožďování spojů během dopravních špiček. Toto opatření se pozitivně projevuje zejména u tramvajových linek procházejících centrem města.

Dopravní podnik také implementuje systém dynamického řízení intervalů, který umožňuje pružně reagovat na aktuální situaci v provozu. V případě mimořádných událostí nebo neočekávaného nárůstu počtu cestujících lze operativně posílit konkrétní linky dodatečnými spoji. Tento systém využívá data z automatického počítání cestujících a z sledování aktuální polohy vozidel.

Posílení spojů ve špičkách pracovních dnů je součástí dlouhodobé strategie zlepšování kvality městské hromadné dopravy v Praze. Cílem těchto opatření je nejen zvýšení komfortu cestování, ale také motivace obyvatel k většímu využívání veřejné dopravy namísto individuální automobilové dopravy. Tím se přispívá k udržitelnější mobilitě ve městě a snižování dopravní zátěže v centru Prahy.

Publikováno: 17. 04. 2025

Kategorie: doprava